Zip vděčí za svoji popularitu vojenským letcům a námořníkům
Historie zipu je mnohem složitější, nežli by se na první pohled mohlo zdát. První pokusy zaznamenáváme již v první polovině 19. století u Američana Eliase Howa. O trochu více se zip zdařil Whitcombu Judsonovi, který získal patent v 90. letech 19. století. Tento typ zipu se již celkem tomu dnešnímu podobal, tj. byl založen na samčích čepech a samičích zásuvkách.
Pokud bychom se měli zabývat moderní podobou, pak se musíme odkázat na Universal Fastener Company, kde roku 1906 nastupuje jako hlavní konstruktér švédsko-americký inženýr Gideon Sundback, kdy jeho Hookless Fastener No. 1 již vykazoval všechny náležitosti zipu, jak jej známe dnes. Každý z kovu vyražený zub měl na vrcholu kónický hrot a na spodku jamku. Zuby na jedné straně byly proti těm na protější straně o polovinu posunuty, při pohybu jezdce tak do sebe obě strany hroty a jamkami zapadaly. Systém propletených zubů Sundback vyvinul v roce 1914, tři roky poté získal patent a navíc navrhl i stroj, který by jeho separable fastener vyráběl. Ano, fastener od anglického fast: pevný, rychlý.
Zatímco civilní sektor ještě nedokázal plně ocenit tento vynález, hybatelem pro jeho další rozvoj a pozornost byla americká armáda, která pro námořnictvo objednala 24 000 kusů pro tzv. „money belt“, a dále pak 10 000 kusů pro letecké obleky, čímž byla téměř zcela vyčerpána výrobní kapacita Universal Fastener Company. I v tomto případě můžeme říci, díky, armádo.