Vojenská střední škola a Vyšší odborná škola MO
Vojenská střední škola a Vyšší odborná škola MO se rozkládá na 215 000 m2 a tvoří objekt Vojenského zařízení 4190. V areálu můžete kromě učebního bloku najít také školské ubytovací zařízení, jídelnu, ošetřovnu a další prostory pro volnočasové aktivity jako například beach volejbalové hřiště, překážkovou dráhu, multifunkční hřiště, atletický stadion, saunu, školní klub a posilovnu.
Žáci jsou od pondělí do pátku ubytovaní ve školském ubytovacím zařízení v areálu školy. Ubytování je žákům plně hrazeno z prostředků Ministerstva obrany. Žákům je také zabezpečována celodenní teplá strava, na kterou jim Ministerstvo obrany přispívá 60 % z celkové výše finanční hodnoty stravní dávky. Žáci si doplácí pouze zbytých 40 %. Žáci mohou vybírat ze 2 jídel na snídani, 4 jídel na oběd a 2 jídel na večeři.
Ubytování
Pro žáky a studenty je ubytování na Domově mládeže VSŠ a VOŠ MO v Moravské Třebové po dobu studia zdarma v čtyřlůžkových pokojích. Pokoje jsou standardně vybaveny, mají své sociální zařízení (WC, umývadlo, sprcha), noční stolek, závěsné police, židli a vestavěnou skříň umístěnou v předsíni, která je oddělená. Používání soukromých elektrických přístrojů (spotřebičů) na pokoji, např. PC, notebooků je na základě povolení zdarma. Na pokojích je k dispozici bezdrátový přístup k internetu, přičemž používání je bezplatné.
Stravování
Žáci a studenti mají k dispozici stravovací zařízení v areálu školy. Stravování je zabezpečováno externí firmou Vojenská lázeňská a rekreační zařízení (VLRZ) – Vojenský klub Vyškov, středisko Moravská Třebová.
Ošetřovna
Slouží k poskytování primární a preventivní lékařské péče. Může zabezpečit krátkodobou hospitalizaci na lůžkové části v pracovní dny. Nemocného žáka si rodiče vyzvedávají osobně po předchozí domluvě. Je zde evidována kompletní zdravotní dokumentace žáků. Zdravotní způsobilost je posuzována ve stanovených intervalech a při změnách aktuálního zdravotního stavu v souladu s vyhláškou č. 103/2005 Sb., č. 391/2013 Sb. a nařízením vlády č. 211/2010 Sb.
NOVÉ OBORY VE PROSPĚCH SPOJOVACÍHO VOJSKA
Elektrotechnika – specialista vzdušných sil
Cílem odborné náplně studia je příprava budoucích vojenských specialistů v oboru elektrotechnika, který je svým profilem zaměřen na potřeby Vzdušných sil AČR. Žáci během studia získávají teoretické i praktické znalosti nezbytně nutné pro zvládnutí oboru se zaměřením na leteckou techniku ve smyslu palubních systémů – avioniky.
Profil absolventa
Absolventi jsou předurčení pro službu vojáka z povolání ve vojenských odbornostech inženýrsko-letecké služby (letecký technik) a letecké radiové a navigační služby (obsluha radiolokátorů) Vzdušných sil AČR. Navazující možností dalšího studia jsou obory na Fakultě vojenských technologií Univerzity obrany (katedra letectva, katedra letecké techniky a katedra protivzdušné obrany).
Co student získá:
Jazykovou zkoušku STANAG 6001
Certifikát ECDL
Certifikát – kurz 1. pomoci
Oprávnění instruktora MUSADO
Stáže u vojenských útvarů
Absolvování výcviku – letecký technik kategorie A nebo technik letecké radionavigační služby
Způsobilost v elektrotechnice v souladu s nařízením vlády č. 194/2022
Motivační příspěvek při dobrém studijním prospěchu
Jistotu zaměstnání po získání maturitního vysvědčení
Elektrotechnika ICT specialista
Cílem odborné náplně studia je příprava budoucích vojenských specialistů v oboru elektrotechnika, který je svým profilem zaměřen na potřeby Pozemních sil AČR. Žáci během studia získávají teoretické i praktické znalosti nezbytně nutné pro zvládnutí oboru se zaměřením na informační, komunikační a kybernetické technologie.
Absolventi jsou předurčení pro službu vojáka z povolání ve vojenských IT a radiokomunikačních odbornostech napříč složkami AČR. Navazující možností dalšího studia jsou obory na Fakultě vojenských technologií Univerzity obrany (katedra komunikačních technologií, katedra elektronického boje a radiolokace, katedra informatiky a kybernetických operací a v neposlední řadě katedry vojenské robotiky).
Absolvování výcviku – radiový provoz a základy počítačových sítí
Kalokagathia – důvod, proč studovat naši střední školu
Samotné slovo je odvozeno od řeckého kalos = krásný, aghatos = dobrý, tj. spojení krásy a dobra, vyjadřující syntézu estetického a etického cítění a myšlení. Původní termín má neobvyklou gramatickou stavbu související se specifikami obsahu pojmu: první přídavné jméno se vztahuje k tělu, druhé k duši. První zmínky o kalokagathii najdeme u tzv. sedmi mudrců a u pythagorejců. V podstatě šlo o požadavek spojení tělesných a duševních ctností, což se považovalo za cestu k dokonalosti. Princip kalokagathie se přenášel do roviny obecných hodnot antické společnosti jako spojení řádu a bohatství a zároveň spojení individ. činnosti s osudem celého národa. Kalokagathia tedy byla i široce pojatou harmonií, do které vstupovala na jedné straně řada takových hodnot, jako je síla, odvaha, náb. cítění, vlastenectví, ale i umírněnost a (podle Sokrata) též moudrost a spravedlnost, na druhé straně bohatství, sláva, úspěch, ale i životní energie a zdraví. Na bázi kalokagathie vznikaly vzory chování. Pindaros např. nalézá takový vzor a ideál v olympijských, pythijských a jiných hrách a soutěžích (tzv. eleatské kalokagathii). Původní naivní řecká syntéza fyzických předností a ušlechtilého ducha, resp. materiální a duchovní kultury společnosti spojená se smyslem pro míru stává se u Platóna výsledkem vysoké kultivovanosti a zároveň stavem záměrného výběru toho nejlepšího, který se vztahuje k nejrůznějším činům včetně správy státu, u Aristotela pak především celistvostí, jednotou všech ctností, celého života. Kalokagathia byla často chápána jako privilegium odvozené od urozeného soc. původu, ale i jako výsledek náročné mravní a estetické výchovy. Ve středověkém způsobu myšlení a života se antická jednota dobra a krásy rozpadá v hodnoty na sobě nezávislé a harmonie se často mění v antinomii. Kalokagathia se stala neurčitou abstrakcí, která nicméně měla hodnotu ztraceného ideálu. V moderních dějinách evropské kultury se občas obnovuje přitažlivost pojmu kalokagathie v protikladu k relativistickým estetickým koncepcím a v souvislosti s výchovnými systémy usilujícími o propojení fyzické a morální zdatnosti.
Více o studiu můžete nalézt ZDE.