LAND ROVER DEFENDER
Vozidla Land Rover DEFENDER byla zavedena do výzbroje AČR jako náhrada dosluhujících vozidel UAZ 469. Vyznačují se dobrými jízdními vlastnostmi na komunikaci i v terénu, úsporným provozem a kompatibilitou v rámci armád NATO. Jedná se o vozidlo se zvýšenou průchodivostí, s pohonem všech kol, s dobrou startovatelností za nižších teplot. Je uzpůsobena k tažení přívěsů a k letecké přepravě včetně výsadku padákem.
Základní charakteristika:
Vyrábí jej britská společnost Rover Group Ltd. Servis a úpravy pro potřeby AČR zabezpečuje Auto Závod Český Dub, spol. s r.o. Ve světě se používá v mnoha verzích s různými pohonnými jednotkami a určením.
V AČR jsou nejpoužívanější verze:
- Soft Top – plátěná střecha
- Hard Top – pevná střecha
- spec. modifikace – např. zdravotnická
- AM2 – opancéřovaná
Dále v AČR nalezneme dva typy konstrukčního řešení vozidla Land Rover a to s označením 90 a 110. tato hodnota nám udává rozvor mezi nápravami.
Základní takticko-technická data:
Hlavní TTD a možnosti použití vozidel Land Rover 90 a 110
Základní TTD vozidel LR 90/LR 110:
Hmotnosti:
- Pohotovostní: 1 795/2 020 kg
- Užitečná: 605/1 030 kg
- Celková: 2 400/3 050 kg
- Přívěsu (nebrzděného): 750 kg
Rozměry:
- Délka: 3 883/4 599 mm
- Šířka: 1 790/1 790 mm
- Výška (s plachtou): 1 989/2 059 mm
- Rozvor náprav: 2360/2 794 mm
- Světlá výška: 198 219
Jízdní vlastnosti:
Max. rychlost: 135 km/h
Min. stopový poloměr zatáčení: 6/6,4 m
Stoupavost: 45°
Brodivost: 0,5 m
Dojezd: 550 km
Motor 300 TDi:
- Zdvihový objem:2 495 cm³
- Výkon: 83 kW
Speciální výstroj
- Napětí v el. síti vozidla 12 V
- Ukostřený pól –
Motor a převodné ústrojí:
Motor 300 TDi - čtyřdobý, vznětový, řadový čtyřválec s přímým vstřikem, přeplňovaný pomocí turbodmychadla s mezichladičem stlačeného vzduchu, chlazení kapalinové, mazání tlakové oběžné
Hlavní spojka - suchá, třecí, jednokotoučová s talířovou pružinou (bezazbestové obložení), ovládání kapalinové, umístěná na konci klikového hřídele ve skříni mezi motorem a převodovkou
Převodovka typ LT 77S - mechanická, pětistupňová s převodem čelními ozubenými koly ve stálém záběru, se synchronizací, ovládání přímé kulové, mazání rozstřikem, umístěna na zadní přírubě skříně spojky
Přídavná převodovka - redukční a rozdělovací převodovka, mechanická, dvoustupňová s převodem čelními ozubenými koly, uvnitř je umístěn kuželový symetrický mezinápravový diferenciál s uzávěrkou ovládanou na řadící páce.
Kloubové hřídele - slouží pro zabezpečení přenosu MT na přední a zadní nápravu, použity jsou dva kloubové hřídele s křížovými tuhými klouby.
Rozvodovky náprav - je v ní uložen kuželový stálý převod (i = 3,538) se spirálovým ozubením a kuželový symetrický diferenciál se zvýšenou svorností.
Stejnoběžné klouby - umožňují přenos MT na řiditelná kola přední nápravy, kuličkové.