Armádní agentura personalistiky slaví 10 let. Nabírá nový personál, školí vojáky i připravuje vyznamenání

IMG_7726.jpg

Deset let už Agentura personalistky AČR slouží potřebám armády. Jejíma „rukama“ za tu dobu prošly desetitisíce zájemců o službu v profesionální armádě či aktivní záloze, tisíce jich vyslala na studijní pobyty v ČR i zahraničí. Jejím úkolem ale není jen nábor a vzdělávání personálu. Vojákům řídí služební kariéry, hodnotí jejich profesní připravenost, zkoumá atmosféru v týmech a připravuje je na civilní kariéru.

Výročí si dnes připomněla bohoslužbou ve Vojenském kostele sv. Jana Nepomuckého na Hradčanech. Za uplynulých deset let agentura (AP), kterou v současnosti řídí plukovník gšt. Vladimír Studený, zaevidovala přes 80 tisíc zájemců o službu v armádě a přes 16 tisíc mužů a žen přijala do služebního poměru vojáka z povolání (VZP). Z více než 11 tisíc zájemců o službu v aktivní záloze (AZ) zařadila téměř 4,5 tisíce lidí.

Právě nábor je jednou z priorit ministryně obrany Jany Černochové. Už před vypuknutím konfliktu na Ukrajině (a v posledních měsících ještě víc), se zvýšil počet těch, kteří chtějí sloužit v uniformě a armáda ve spolupráci s personalisty hledá způsoby, jak tyto zájemce získat pro uniformu.

„V loňském roce jsme navýšili náborové cíle a ruku v ruce s tím došlo ke zlepšení materiálního zabezpečení náborových středisek, které nyní umožňují mj. on-line komunikaci. Předložili jsme také novelu zákona, která přináší nové benefity pro vojáky AZ a zanedlouho spustíme virtuální náborové středisko, které umožní nábor v atraktivním on-line prostředí,“ vypočítává jen některé novinky v oblasti získávání nového personálu ministryně Černochová.

Svoji vlastní náborovou kampaň už zahájili také spojaři, kteří se zaměřují na specialisty v technickém, elektro a IT směru. A zvýšená aktivita se podle všeho vyplácí: „Ve spolupráci právě s Agenturou personalistiky se k nám dnes hlásí stovky potenciálních zájemců, kdy s desítkami z nich již byly podepsány konkrétní závazky, případně je jejich nábor v závěrečné fázi,“ poznamenal nedávno manažer kampaně Spojař nové generace Martin Krupička.

Podle plukovníka Vladimíra Studeného představuje největší výzvu dosažení počtu 30 tisíc vojáků z povolání a 10 tisíc vojáků aktivní zálohy do roku 2030 tak, jak to stanoví Koncepce výstavby Armády ČR.

Ač nejde o vzdálenou metu – za rok 2022 AP eviduje už 27 197 VZP a 4 191 AZ – nábor se navzdory zvýšenému zájmu v posledních měsících zpomaluje. „Do svých řad láká nejen armáda, ale také ostatní bezpečnostní složky. Všichni lovíme takzvaně ve stejném rybníku. Potřebujeme lidi fyzicky zdatné, psychicky odolné a schopné plnit náročné úkoly za použití nejmodernější techniky, která na uživatele klade vysoké nároky,“ vysvětluje plukovník Studený.

Nejen nábor, ale i péče o kariéru vojáka

Agentura personalistiky ale personál nejen nabírá. Podle jejího ředitele vojákům řídí služební kariéru, hodnotí jejich profesní kvality, vede jejich evidenci a stará se o jejich vzdělávání. „Přes 28 tisíc zaměstnanců resortu obrany (VZP i občanští zaměstnanci) bylo v poslední dekádě vysláno do jazykových, kariérových či odborných kurzů v ČR. Další více než čtyři tisíce prošly obdobnými kurzy v zahraničí,“ upozorňuje plukovník Studený s tím, že jeho podřízení rovněž velitelům pomáhají vybírat personál pro nasazení v zahraničí. Tato skupina čítá už více než 12 tisíc osob, z toho 674 žen. „V mezinárodních štábech NATO a do služeb vojenské diplomacie bylo vysláno 1046 lidí, 84 z toho žen.“

Vojákům, kterým zaniká služební poměr, armádní personalisté zajišťují rekvalifikaci a ve spolupráci s dalšími odborníky i aktivity, které jim usnadňují přechod tzv. do civilu. Těm nejúspěšnějším pak připravují ocenění: „Za deset let existence Agentury personalistiky jsme zpracovali 56 555 návrhů na udělení vojenských vyznamenání,“ vyzdvihuje plukovník gšt. Vladimír Studený.

K největším úspěchům agentury za posledních deset let řadí obnovu rekrutace, postupné navyšování počtů armády, a také zavádění kariérního řádu pro vojáky. „Osobně však za nejzásadnější považuji to, že se Agentura personalistiky AČR stala platným a efektivním partnerem armády na všech stupních velení, ale i partnerem samotných vojáků,“ hodnotí Studený.

Spojař Nové Generace: Vyškov hlásí plno!

Kampaň "Spojař Nové Generace" byla spuštěna s cílem přilákat mladou generaci technicky zdatných odborníků.

Armáda je spolehlivým partnerem v době krize

Ať již udeří zdravotní pandemie, bezpečnostní krize nebo přírodní katastrofa, jednou z prvních institucí, na které se může veřejnost...

Náborový web za rok vyrostl ve velké informační centrum

Je to rok, co v září odstartoval nový web pro nábor do ozbrojených sil.